آســـــــــــــمان همــــــیشه آبــــــی
علمــــی فرهنـــــگی تربیتی ورزشـــــی (اسحق علی خطابی)

کامپیوتر  ( تاریخچه – کاربرد آن – مزایای آن برانسان و برعکس    

تاریخچه :

در گذشته دستگاه‌های مختلف مکانیکی ساده‌ای مثل خط‌کش محاسبه و چرتکه نیز رایانه خوانده می‌شدند. در برخی موارد از آن‌ها به‌عنوان رایانه آنالوگ نام برده می‌شود. به تصریح دانشنامه انگلیسی ویکی پدیا، بدیع‌الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری (درگذشته ی ۶۰۲ ق.) یکی از نخستین ماشین های اتوماتا را که جد رایانه های امروزین است ، ساخته بوده است. این مهندس مکانیک مسلمان از دیاربکر در  شرق آناتولی بوده است. رایانه یکی از دو چیز برجسته‌ای است که بشر در سده ی بیستم اختراع کرد. دستگاهی که  بلز پاسکال در سال ۱۶۴۲ ساخت اولین تلاش در راه ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار بود. پاسکال آن دستگاه را که پس از چرتکه دومیت ابزار ساخت بشر بود، برای یاری رساندن به پدرش ساخت.  لایبنیتز ریاضی‌دان آلمانی نیز از نخستین کسانی بود که در راه ساختن یک دستگاه خودکار محاسبه کوشش کرد. او در سال  ۱۶۷۱ دستگاهی برای محاسبه ساخت که کامل شدن آن تا ۱۹۶۴ به درازا کشید. همزمان در انگلستان ساموئل مورلند در سال      ۱۶۷۳ دستگاهی ساخت که جمع و تفریق و ضرب می‌کرد در سده هجدهم میلادی هم تلاش‌های فراوانی برای ساخت دستگاه‌های محاسب خودکار انجام شد که بیشترشان نافرجام بود.   سرانجام در سال ۱۸۷۵ میلادی استیفن بالدوین نخستین دستگاه محاسب را که هر چهار عمل اصلی را انجام می‌داد، به نام خود ثبت کرد  تا این که در سال ۱۹۴۳ و در بحبوحه جنگ جهانی دوم دولت آمریکا طرحی سری برای ساخت دستگاهی را آغاز کرد که   بتواند مکالمات رمزنگاری‌شده ی آلمانی‌ها را رمزبرداری کند. این مسئولیت را شرکت IBM و دانشگاه هاروارد به عهده گرفتند که سرانجام به ساخت دستگاهی به نام ASCC در سال ۱۹۴۴ انجامید. این دستگاه پنج تنی که ۱۵ متر درازا و ۲٫۵ متر بلندی داشت، می‌توانست تا ۷۲ عدد ۲۴ رقمی را در خود نگاه دارد و با آن‌ها کار کند. دستگاه با نوارهای سوراخدار برنامه‌ریزی می‌شد و همهی بخش‌های آن مکانیکی یا الکترومکانیکی بود.

نسل اول کامپیوتردر دهه بعد از 1944 بنام ENIAC ساخته شد که به دلیل استفاده از لامپ های خلاء حجم زیادی را اشغال می کرد

 نسل دوم کامپیوتر در دهه بعد از 1959 به بازار آمد و از ترانزیستور به جای لامپ خلاء استفاده می کرد . 

نسل سوم کامپیوتر در دهه بعد از 1964 به بازار عرضه شد که مدارهای مجتمع (IC) در آن به کار گرفته شد .

نسل چهارم کامپیوتر در دهه بعد از 1970 به بازار آمد در این نسل از مدارهای مجتمع با تراکم زیاد استفاده می شود ریز کامپیوتر در این نسل متولد شد  

نسل پنجم کامپیوتر، نسل کامپیوترهای هوشمند است که اولین بار طرح آن توسط ژاپنی ها در سال 1980 مطرح شد . در این کامپیوترها از مدارهای مجتمع با مقیاس فوق العاده بزرگ استفاده می شود .

 نسل ششم کامپیوترکه هنوز به تولید انبوه نرسیده است ، کپی برداری عینی از مغز آدمی خواهد بود .

 

..............................................................................................................................................................

 ( مبانی و کاربرد رایانه . ملیحه بهاری .1379. نشر کتاب های درسی  . تهران )               

تعریف کامپیوتر :

كامپيوتر  وسيله اي الكترومكانيكي است كه با توجه به نياز انسان قابل برنامه ريزي مي باشد وتوانايي انجام محاسبه ونگهداري نتايج محاسبه را در اختيار دارد. ( داده ها پردازش- خروجی )

 

طبقه بندی کامپیوتر    (طبقه بندي كامپيوترها از لحاظ قدرت پردازش)

- ابر كامپيوترها

اصطلاحي است كه به سريع ترين وقدرتمندترين وبزرگترين و گران ترين كامپيوترهاي جهان اطلاق مي شود .

- كامپيوترهاي بزرگ

اين نوع كاميوترها اغلب در شركتهاي بزرگ تجاري و واحدهاي دولتي نظيروزارتخانهها ونيز دانشگاهايي كه در انها تنوع كارها وحجم اطلاعات براي پردازش بسيار زياد است مورد بهره بر داري قرار مي گيرند.

- كامپيوتر هاي كوچك

اين كامپيوترها دربسياري از مراكز تجاري ودولتي واداری كه حجم اطلاعات براي پردازش و تنوع كارهاي انها متوسط است به كارمي روند.

- كامپيوترهاي شخصي

كامپيوترها ي شخصي وكوچكترين وكم قدرتمندترين وپر مصرف ترين كامپيوترهاي موجودنصبت به ديگر رده ها هستند . در سالهاي (بين 1970  تا  1980)به اين نوع كامپيوترهاوميكروكامپيوترگفته مي شد.

 

كامپيوترهاي شخصي از نظر شكل و اندازه :

 

- كامپيوترهاي روميزي

- كامپيوترهاي كيفي

- كامپيوترهاي دستيار ديجيتالي شخصي

 

كاربرد هاي كامپيوتر:

الف:كاربرد كامپيوتر در آموزش:

كامپيوترها به علت انعطاف پذيري زياد،در بالا بردن میزان هوش و توانييهاي كاري بسيار مؤثرند و استفاده از آنها بسيار ساده شده است.به اين دليل در كشورهاي پيشرفته،آزمايشگاههاي كامپيوتر از سطح دبستان به بالا جود دارد و فراگيري كامپيوتر اجباري است. در اين روش هزينه ها کم شده و در هر جا و هر زمان می‌توان به مطالب درسي دسترسي داشت. آموزشهاي مجازي و راه دور و الکترونيکي نيز وجود دارد كه در اين روش هزينه چاپ کتاب از بين رفته و دهها کتاب را می‌توان بر روي يک cd جا داد.

 

 

ب:كاربرد كامپيوتر درهنر و سينما و تلويزيون:

امروزه هنرمندان با استفاده از گرافيک كامپيوتري آثار با پيچيدگي حيرت‌انگيز را فوق‌العاده سريع‌تر از گذشته خلق می‌‌كنند.براي نمونه،در  نقاشي متحرك(كارتون). در نمونه‌هاي ديگر،تبديل از يك چهره به چهره‌ي ديگر نيز توسط كامپيوتر امكان‌پذير است.همچنين امروزه فيلمهاي علمی‌‌ـ‌تخيلي زيادي توليد می‌‌شود كه صحنه‌هاي زيادي از آن غير واقعي است و توسط كامپيوتر ساخته می‌‌شود و داراي جلوه هاي ويژه می‌باشد. رنگي كردن فيلمهاي سياه و سفيد قديمی‌نيز توسط كامپيوتر امكان پذير است.به علاوه،با استفاده از كامپيوتر می‌‌توان به نواختن موسيقي مانندپيانو يا گيتار پرداخت و حتي آموزش نيز ديد.

 

ج: کاربرد در صنعت:

در طراحي و توليد محصولات صنعتي امروزه عمدتا توسط کامپيوتر انجام می‌شود.

طراحي اوليه قطعات را CAD و توليد بوسيله کامپيوتر را CAM می‌نامند.

در صورت استفاده از کامپيوتر کمیت و کيفيت بالا رفته و هزينه ها و زمان توليد به طور چشمگيري کاهش می‌يابد.

 

د:كاربرد كامپيوتر در امور علمی‌و تحقيقاتي:

انجام اين امور معمولا نياز به محاسبات پيچيده و دقيق و زمانبر دارند که فقط توسط كامپيوتر انجام پذير است. امروزه در كليه‌ي امور مهندسي كاربرد فراوان و جدي پيدا كرده است و مهندسي بدون شناخت كامپيوتر قادر به انجام امور مربوط به حرفه‌ي خود نخواهند بود.به عنوان مثال،محققين رشته هاي مهندس، معماري، کشاورزي، پزشکي، زمی‌ن شناسي، فضا نوردي، و ... بيشتر کارهاي خود را توسط کامپيوتر و اينترنت انجام می‌دهند. کارهاي مدلسازي و تحقيقات آزمايشگاهي با اندک هزينه اي توسط کامپيوتر انجام می‌شود.

از کاربردهاي ديگر کامپيوتر می‌توان به کاربرد کامپيوتر در تجارت، در پزشكي، در وسايل ارتباط جمعي، و... نام برد.

ف:ساير كاربردها:

از جمله كاربردهاي بي‌شمار ديگر كامپيوتر‌ها می‌‌توان به استفاده از آن در كارخانجات خودرو سازي براي توليد خودروها،صنايع الكترونيك،صنايع فضايي،كسب اطلاعات وضعيت هوا،در امور حمل، ... ،و تفنن و سر‌گرمی‌اشاره كرد.

 

 

اصطلاحات و اجزای رایانه :

1)       پردازنده مرکزی (CENTRAL  PROCESSING  UNIT(cpu) (

2)      حافظه  ( MEMORY (  از قبیل :  حافظه با دسترسی تصادفی ( RAM)    و حافظه فقط خواندنی ( ROM)

3)     دستگاه های ورودی (INPUT  DEVICES (      از قبیل : صفحه کلید ( KEYBOARD)   و موش  ( MOUSE)

4)      دستگاه های خروجی (OUTPUT  DEVICES (  از قبیل : صفجه نمایش ( MONITOR)  و چاپگر ( PRINTER )

داده(data)

به مجموعه اي از اطلاعات خام که پيش از پردازش و به عنوان ورودي در اختيار ما قرار دارد داده گفته می‌شود. مثلا نمره هاي موجود در کارنامه يک دانش آموز داده ناميده می‌شوند.

اطلاعات(information):

پس از هر پردازش خاص روي داده ها، داده ها به اطلاعات تبديل می‌شوند. مثلا معدل و رتبه يک دانش آموز اطلاعات هستند.

پردازش (process):

به مجموعه عملياتي که بر روي داده ها صورت می‌گيرد پردازش می‌گويند.

مثل مرتب سازي داده ها و جستجو در بين آنها و يا محاسبات انجام گرفته بر روي آنها

انواع پردازش بر روي داده ها هستند.   

پرونده ( FILE)             /      مخفی ( HIDDEN)           /   خالی  ( EMPTY)     /    خطا  ( ERROR)   /      حذف کردن (DELETE) 

فهرست (DIRECTORY )   /     واردکردن (ENTER)       /جدول  ( TABLE )    / تغییر نام   ( RENAME)  /  فرمان (COMMAND)

فاصله ( SPACE)      / روشن کردن (POWER  ON )   / راه اندازی مجدد ( REBOOT)  /   فشردن و رها کردن ( CLICK)

 

...............................................................................................................................................................

-        ( سیستم عامل مقدماتی .مجتبی الله وردی.1383.انتشارات موسسه فرهنگی هنری دیبا گران . تهران )

 

 تعريف شبكه كامپيوتري

يك شبكه كامپيوتري متشكل ازدو يا چند كامپيوتري است كه به يكديگر متصل شده اند.

اين كامپيوترها مي توانند همگي در يك طبقه از ساختمان يا در دو سوي كره زمين قرارداشته باشند.

 

قسمتهاي اصلي يك سيستم ارتبط داده اي

 

- كامپيوتر سرويس دهنده*

- وسيله لازم براي ارسال و در يافت داده ها*

- كانال ارتباطي  مانند  :          1- كابلهاي ويژه شبكه         2- خطوط تلفن *

- كامپيوتر سرويس گيرنده*

 

انواع شبكه ها از نظر فاصله

 

1- شبكه محلي

2- شبكه گسترده يا شبكه راه دور

 

یا  شبكه محلي  :LAN

 

چنان چه دو يا چند كامپيوتر را كه در يك ساختمان و يا ساختمانهاي مجزا قرقر گرفته اند به يكديگر متصل كنيد شبكه ايجاد شده را شبكه محلي گويند.

 

یا شبكه گسترده يا شبكه راه دور : WAN

 

 به شبكه بزرگي كه كامپيوترهاي موجود در نواي مستقل جغرافيفيي را به يكديگر متصل مي كند شبكه گسترده گويند مانند شبكه كشوري عابر بانك.

 

 

 

مقايسه انسان و كامپيوتر از نظرقابليت اطمينان :

 

انسان بر اساس احساسات روزانه مي تواند دچار خطاهايي شود.مثلا نمي تواند چند عمل محاسباتي را  بادقت و اطميناني بالا انجام دهد ويا يك موضوع را خوب ارائه دهد . اما كامپيوترها هر بار كه يك عمل را انجام مي دهند براي بارهاي بعدي  نيز همين عمل راانجام خواهند داد . در نتيجه اطمينان ازاجزاي عملكرد درست كامپيوتر براي هر بار تضمين بالايي  دارد . اين اطمينان از درستي  عملكرد باعث مي شود كه انسان از كامپيوتر به عنوان يك دستگاه با عملكرد درست در كارهاي اقتصادي وتجاري ومهندسي وپزشكي وقضايي و سياسي بهره برداري كند .               

   

مقايسه انسان و كامپيوتر از نظر دقت و صحت انجام كار:

 

انسان موجودي با هوش و دقيق است.اما فرض كنيد مي خواهيم 400عدد را در هم ضرب كنيم در اين ميان براي انسان خطاهاي گوناگون از لحاظ ضرب اعداد ،محاسبه ده بر يك ها و از اين قبيل خطاها امكان پذير خواهد بود.

حتي حرفه اي ترين حسابدارها نيز چند بار حساب را بررسي مي كنند كه خطاها را به حداقل برسانند ، اما كامپيوترها يك راه وروندرا توسط نرم افزار براي ضرب و جمع و ديگر محاسبات انجام مي دهند. خطا در مراحل  جمع و تفريق تقريبا غير ممكن است، چون مدارات ويژه به همراه نرم افزارهاي مربوط با دقت عمليات را انجام مي دهند.     

  

مزاياي كامپيوتر بر انسان و انسان بر كامپيوتر :

 

الف مزاياي كامپيوتر نسبت به انسان :

 (سرعت –دقت - خستگی ناپذیری  - عدم فراموشی  - قابلیت نگهداری حجم عظیمی از اطلاعات در فضای محدود)

1 – انسان فراموش كار است در حالي كه كامپيوتر هرگز فراموش نمي كند .

2 – انسان به سختي مي تواند با جزئيات مسائل رو به رو شود در حالي كه كامپيوتر قادر است خود را به آخرين جزء غير قابل تقسيم مسائل برساند

3 – انسان در انجام محاسبات كند و درصد اشتباه او زياد است اما كامپيوتر در اين زمينه بسيار سريع و بدون اشتباه عمل مي كند .

4 – انسان قادر است مقدار محدودي اطلاعات را به ذهن خويش بسپارد و بر اساس آن ها تصميم اتخاذ مي كند ، در صورتي كه كامپيوتر قادر است بر اساس مقدار نسبتاً نامحدودي اطلاعات ، كه در حافظه اش ضبط گرديده ، تصميم بگيرد و در تصميم گيري تمام جنبه هاي اطلاعات خويش را در نظر داشته باشد .

5 – انسان در مراجعه به محفوظات ذهن خويش ممكن است اشتباه كند در حالي كه كامپيوتر در مراجعه به اطلاعاتي كه در حافظه اش ذخيره شده است ، اشتباه نمي كند .

6 – انسان براي انجام محاسبات طولاني داراي ظرفيت محدودي است و بعد از مدتي خسته مي شود ، در حالي كه كامپيوتر هيچگاه در انجام محاسبات خسته نمي شود .

 

 

 

ب - مزايايي كه انسان از كاربردكامپيوتربه دست مي آورد :

 

 1 – اطمينان از دقت محاسبه .

2 – سرعت در محاسبات و ذخيره ي اطلاعات و دسترسي و بازيابي سريع به اطلاعات ذخيره شده .

3 – فضاي كم جهت بايگاني .

4 – قدرت اتخاذ تصميم بر اساس آخرين اطلاعات .

5 – آزاد ساختن نيروهاي انساني از انجام امور عملياتي و كارهاي يكنواخت و تمركز اين نيروها در كارهاي مهمتر .

 

ج - مزاياي انسان نسبت به كامپيوتر :

(خلاقیت  -  قدرت تصمیم گیری  - مدیریت انعطاف پذیر)

1 – انسان قادر به تفكر است و مي تواند منشاً ابداعات ، اختراعات ، اكتشافات و نوآوري ها باشد .

2 – انسان قادر به مديريت انعطاف پذير است .

3 – انسان مي تواند در مورد مسائل و پديده هاي نو تصميم هاي جديدي اتخاذ نمايد .

 

 

سواد رايانه اي وانواع آن كدام است ؟

1- سواد مفهومي       2-سواد كاربردي            3- سواد جامع

سواد مفهومي چيست  ؟

درس آگاهي رايانه اي      /دانستن اصطلاحات  و مفاهيم رايانه اي      /دانستن تأثيررايانه برجامعه

سواد كاربردي چيست  ؟

درس مهارت رايانه اي    /استفاده از رايانه براي انجام بعضي كارها     /واژه پردازي ، بانك اطلاعاتي صفحه گسترده و...

سواد جامع چيست  ؟

درس برنامه نويسي  رايانه اي      / توانايي نوشتن يك برنامه رايانه اي      / داشتن كنترل كامل بر رايانه   

 

 

 

 

مزاياي استفاده از رايانه چيست ؟

n      1- حركت در آموزش با توجه به توان و سرعت خود

n      2- دادن بازخورد فوري و آني

n      3- صبر و شكيبايي بي حد رايانه 

n      4- كيفيت عالي برنامه با توجه به رنگ ، موسيقي و گرافيك

n      5- قدرت رايانه در حفظ سوابق

n      6- امكان دسترسي ساده به اطلاعات فراوان

n      7- ارائه آموزش قابل اعتماد و يكسان براي همه

n      8- تقليل زمان آموزش مهارت ها و مفاهيم

n      9- امكان به خاطر سپردن طولاني تر مطالب آموخته شده

n      10- افزايش رغبت در دانش آموزان

 

محدوديت ها ي استفاده از رايانه چيست ؟

n      1- هزينه ي نسبتاً بالا

n      2-طول عمر كوتاه زيرا خيلي سريع قديمي مي شود .

n      3- مشكل يافتن نرم افزارهاي مناسب

 

انواع برنامه هاي آموزشي رايانه اي كدام است ؟

 

1- مشق وتمرين 2- مربي گری 3- بازي هاي آموزشي  4- شبيه سازي 5-مشگل گشايي   6 - جستجوگري 7- برنامه هاي آزموني  8-برنامه نويسي

 

 

 

كاربردهاي كلي رايانه در آموزش و يادگيري کدام است ؟

n     كاربردهاي تعليم دهنده

n      منظور  استفاده  از برنامه هايي است كه محتواي آموزشي ارائه مي كنند.

n      اين روش بهترين راه استفاده از رايانه نيست  .

n     كاربردهاي تعليم گيرنده

n      در اين روش فراگير به رايانه جهت و خط مي دهد  .

n      طرفداران سواد رايانه اي جامع اين كاربرد رايانه را تشويق مي كنند  .

n     كاربردهاي ابزاري (Word-Excel- power Point-Access)

 

وقتي دانش‌آموزان از بسته هاي نرم افزاري  كاربردي از قبيل واژه پرداز ها ، بانك اطلاعاتي يا صفحه گسترده استفاده مي كنند   ، مهارت هايي را مي آموزند كه شبيه به مهارت هاي استفاده از قلم ، ماشين تحرير يا ماشين حساب است  .

 

] ورودی/خروجی

 

)تصویری از یک رایانه، صفحه نمایشگر نقش خروجی را دارد.Monitor) نقش ورودی و (keyboard) صفحه کلید

بخش ورودی/خروجی I/O) این امکان را به رایانه می‌دهد تا اطلاعات را از جهان بیرون تهیه و نتایج آن‌ها را به همان جا برگرداند. محدوده فوق العاده وسیعی از دستگاه‌های ورودی/خروجی وجود دارد، از خانواده آشنای صفحه‌کلیدها، نمایشگرها، نَرم‌دیسک گرفته تا دستگاه‌های کمی غریب مانند رایابین‌هاwebcamsاز سایر ورودی/خروجی‌ها می‌توان موشواره  (mouse)، قلم نوری، چاپگرها (printer)، اسکنرها، انواع لوح‌های فشرده(CD, DV )را نام برد .

چیزی که تمامی دستگاه‌های عمومی در آن اشتراک دارند این است که آن‌ها رمزکننده اطلاعات از نوعی به نوع دیگر که بتواند مورد استفاده سیستم‌های رایانه دیجیتالی قرار گیرد، هستند. از سوی دیگر، دستگاه‌های خروجی آن اطلاعات به رمز شده را رمزگشایی می‌کنند تا کاربران آن‌ها را دریافت نمایند. از این رو یک سیستم رایانه دیجیتالی یک نمونه از یک سامانه داده‌پردازی می‌باشد.

  آشنايي با چاپگرها ، انواع آنها و ويژگي آنها

اين دستگاها به دستگاهاي كپي سخت يا(HARD COPY)معروفند. چاپگرها انواع و اقسام گوناگون دارند كه به بررسي چند نمونه از آنها مي پردازيم.

چاپگرهاي ضربه اي

اصول كار اين چاپگرها بر اساس ضربه اي است كه بر روي نوار رنگي(RIBBON)زده مي شود پس يك شكل روي كاغذ ايجاد مي شود. چاپگرهاي زير از اين دسته چاپگرها هستند.

چاپگرهاي سوزني 

در اين نوع چاپگرها علائم توسط نقطه هاي كوچكي به نامDOY حاصل مي شود.كه اين نقاط توسط سوزن نازكي به نامPINبا برخورد با ريبون و انتقال رنگ بر روي كاغذ به وجود مي آيد. اين چاپگرها با سروصداي رياد به كار خود ادامه مي دهند و سرعت آنها به طور متوسط 300 كاراكتر در ثانيه است.

چاپگرهاي مدل LQ-100وLQ-1170وLQ-300 از كارخانهEPSONاز اين دسته هستند. هر چه تعداد سوزنها(PIN) بيشتر باشد چاپگر مي تواند تصاوير ظريفتري را توليد كند و مطمئناً گرانتر خواهند بود.

 

چاپگر حروفي(حروفي)

در اين چاپگرها تمامي علائم و اعداد به صورت برجسته بر روي يك گوي قرار دارند. هرگاه علامتي مي خواهد چاپ شود اين علامت در جلوي هد چاپگر قرار مي گيردو سپس با ضربه اين علامت روي كاغذ چاپ مي شود. اين چاپگرها بسيار شبيه دستگاه ماشين نويسي هستند. سرعت آنها حداكثر 10 تا 90 كاراكتر در ثانيه است.

چاپگرهاي زنجيري

در اين نوع چاپگرها علائم واعداد روي يك زنجيره و بصورت برجسته نقش بسته اند.با حركت زنجير موقعيت علامت براي چاپ بر روي كاغذ مشخص      مي شود و با ضربه اي به زنجير علامت مورد نظر بر روي كاغذ چاپ مي شود. سرعت عمل اين چاپگرها معادل 2400 خط در دقيقه يا 40 خط در ثانيه است كه نسبتاً سرعت خوبي مي باشد. عموماً در سايت هاي كامپيوتري MAIN از اينگونه چاپگرها استفاده مي شود.

چاپگرهاي غير ضربه اي

گونهاي از چاپگرها هستند كه عمليات مكانيكي مانند زدن ضربه در آنها وجود ندارد و داراي سروصداي كمتري هستند اما معمولاً گرانتر بوده و با تكنولوژي بالاتري ساخته مي شوند. بطوركلي اين چاپگرها بر اساس پاشيدن جوهر يا حرارت يا ليزر كار مي كنند. حال به بررسي مهمترين آنها مي پردازيم.

 چاپگر جوهر افشان

در اين چاپگر مخازن رنگ هاي گوناگون وجود دارد.جوهر از روزنه هايي خارج و روي كاغذ پاشيده مي شود. بدين ترتيب شكل مورد نظر روي كاغذ نقش

مي بندد. كيفيت كار اين چاپگرها بالا است و بدون سروصدا كار مي كنند. اين نوع چاپگرها براي كارهاي نقاشي وگرافيكي مناسب هستند. بايد روزنه هاي كوچك، كه عمل پاشيدن رنگ را انجام مي دهند خشك شوند و همچنين در نگهداري اين چاپگرها بايد دقت لازم را به عمل آورد. يكي از راهاي پيشنهادي  

اين است كه هر چند وقت يكبار اجباراً يك تصوير يا يك متن كوتاه را چاپ كرد.

چاپگر حرارتي

كاغذ اين چاپگرها مخصوص مي باشد. بر روي همه اين چاپگرها سوزنهايي وجود دارد كه با گرم شدن سوزن ها تغيرات شيميايي روي كاغذ حاصل مي شود. نگهداري كاغذ اين چاپگرها مشكل است زيرا در اثر گرما و يا در زمانهاي طولاني رنگ كاغذ عوض مي شود و شايد علائم و اعداد چاپ شده ديگر قابل چاپ نباشند.

 

چاپگرهاي الكترواستاتيكي

اين چاپگرها حساس به الكتريسيته مي باشند. اين نوع چاپگرها نيز مانند چاپگرهاي حرارتي كاغذ مخصوصي دارند ولي يك لايه نازك فلزي روي كاغذ اين چاپگر كشيده مي شود كه با عبور الكتريسيته از سوزنهاي هد چاپگر به طرف الكترودي كه در پشت كاغذ قرار دارد آن قسمت از فلز كاغذ از بين مي رود و رنگ سياه زير سطح فلزي نمايان مي شود. كاغذ اين چاپگرها ظريف است و بايد با دقت آن را نگهداري كرد.

چاپگرهاي ليزري

طرز كار اين چاپگرها مانند دستگاه فتوكپي است. در ابتدا كاغذ توسط نور ليزر كه با سرعت روشن و خاموش مي شود، انرژي داده مي شود. پس از اين مرحله كاغذ در محول ظهور فرو مي رود و يا پودري روي كاغذ كشيده مي شود. حال به نسبت انرژي هاي قرار گرفته روي كاغذ، پودر يا مايع در آنجا قرار مي گيرد و در نهايت تصوير نهايي روي كاغذ پديد مي آيد.

اين چاپگرها به دليل كيفيت بالا، قيمت مناسب و طرز استفاده ساده از بهترين چاپگرها به شمار مي روند.  

 

    فهرست منابع : 

1 :  ،بهمن  . محاسبات عددی چاپ چهارم ،تهران ،انتشارات آییژ. 1381

2 : جباریه   ، علیرضا  . مبانی و کاربرد رایانه . تهران . انتشارات ادبستان . 1383

3: الله وردی، مجتبی    . سیستم عامل مقدماتی . تهران   . اتشارات موسسه فرهنگی و هنری دیبا گران . 1383

4:بهادری ، ملیحه   . مبانی و کاربرد رایانه . تهران . انتشارات شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران  . 1379

5: فروزنده دهکردی ، حبیب .  مهندس کامپیوتر خود باشید . قم  . انتشارات نقش سیمرغ . 1387




نوشته شده در تاريخ سه شنبه هشتم تیر 1389 توسط اسحـــاق علی خــــــطابی
.: Weblog Themes By Blog Skin :.

*

آمار سایت

*
Pichak go Up
* * تماس با ما

ابزار رایگان وبلاگ


پیج رنک

آرایش

طراحی سایت